خیره%20به%20تصویر%20هم‌نوع%20خود
محمد شمس

خیره به تصویر هم‌نوع خود

درباره آثار محسن رضایی بیشترین نمود بیانی احوالات آدمی، در چهره او رخ می‌دهد. در مواجهه با هر رویداد یا اتفاقی تغییرات ظاهری در صورت شخص، بیانگر احساس او نسبت به آن واقعه خواهد بود؛ از غم و شادی تا ترس و خشم و نفرت. ماهیچه‌های صورت ظرفیت تغییر شکل و بیانگری بالایی دارند تا بیانی تصویری و بی‌کلام باشند از آن‌چه حاجتی به بیانش نیست. یکی از شیوه‌های بازنمایی انسان و حالات او طراحی یا نقاشی از پرتره است. چهره فارغ از آناتومی کلی بدن، اجزای مهمی را در خود جای داده است که هر کدام از آن‌ها قابلیت پرداخت بسیاری برای درگیر کردن بیننده با یک مفهوم مشخص را دارند.
1402/12/25 15:00
خیره%20به%20تصویر%20هم‌نوع%20خود
محمد شمس

خیره به تصویر هم‌نوع خود

درباره آثار محسن رضایی بیشترین نمود بیانی احوالات آدمی، در چهره او رخ می‌دهد. در مواجهه با هر رویداد یا اتفاقی تغییرات ظاهری در صورت شخص، بیانگر احساس او نسبت به آن واقعه خواهد بود؛ از غم و شادی تا ترس و خشم و نفرت. ماهیچه‌های صورت ظرفیت تغییر شکل و بیانگری بالایی دارند تا بیانی تصویری و بی‌کلام باشند از آن‌چه حاجتی به بیانش نیست. یکی از شیوه‌های بازنمایی انسان و حالات او طراحی یا نقاشی از پرتره است. چهره فارغ از آناتومی کلی بدن، اجزای مهمی را در خود جای داده است که هر کدام از آن‌ها قابلیت پرداخت بسیاری برای درگیر کردن بیننده با یک مفهوم مشخص را دارند.
1402/12/25 15:00
Storynoorphotoir%20رونمایی%20شد
با هدف حمایت از عکاسان مستند

Story.noorphoto.ir رونمایی شد

همزمان با میلاد خجسته نخستین امام شیعیان، حضرت علی ابن ابیطالب (ع)، صفحه جدید عکس مستند به زبان لاتین با تمرکز بر عرضه عکس‌های مستند و با حمایت از عکاسان آزاد در سایت فیلم و عکس خبری و مستند نورفتو راه‌اندازی شد. صفحه عکس مستند فرصتی برای عکاسان مستند خلاق و علاقمند فراهم می‌آورد تا با بیان و نمایشی آزاد و هنرمندانه به مسایل مختلف زندگی روزمره و محیط پیرامون و همچنین حقایقی مبتنی بر واقعیت ها داشته باشند.
1401/11/15 13:51
هنر%20اعتراضی%20چیست؟
(2) جستاری در هنر اعتراضی

هنر اعتراضی چیست؟

هنر اعتراضی (Protest art)، آثار خلاقانه‌ای است که توسط فعالان و جنبش‌های اجتماعی تولید می‌شود. این یک وسیله ارتباطی است که توسط بخش‌ها و گروه‌های اجتماعی و یا دولتی برای اطلاع‌رسانی و متقاعد کردن شهروندان استفاده می‌شود. هنر اعتراض به برانگیختن احساسات در مخاطبان کمک می‌کند و در عوض ممکن است جو تنش را افزایش دهد و فرصت‌های جدیدی برای مخالفت ایجاد کند. از آنجایی که هنر، بر خلاف سایر اشکال مخالف، منابع مالی کمی را مصرف می‌کند، گروه‌ها و احزاب با توانایی مالی کمتر می‌توانند بیشتر به هنر نمایش و هنر خیابانی به عنوان یک تاکتیک مقرون به صرفه تکیه کنند.
1401/09/02 11:41
بدن%20هنرمند
(1) جستاری در هنر اعتراضی

بدن هنرمند

هنرمندان آن زمان که قلمو را کنار گذاشتند و عرصه های جدید خلق هنری را تجربه کردند، استفاده های گوناگونی از بدن خود را آزمودند. آنچه که بعد ها به هنر بدنی معروف شد. در کنار هنرمندان خارجی در سالهای اخیر هنرمندان ایرانی نیز با تاخیر به این کنشگری روی آوردند. استفاده از بدن و مایعات بدن در کشورهای دیگر تنوع بیشتری دارد. در کشور ما به دلیل محدودیتهای موجود آنچه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته خون هنرمند است. گویا ریختن خون کم بهاترین و بی خطرترین نوع کنش بدنی از طرف هنرمند برای دستگاه فرهنگی، اجتماعی حاکم برا کشور ماست.
1401/08/25 12:29
کار%20هنرمند%20تا%20حد%20زیادی%20انگیزه%20دادن%20و%20مخالفت%20کردن%20است
خلاصه کتاب هنر هویت و سیاست بازنمایی/ مطالعه‌ای در تاریخ اجتماعی هنر آمریکا

کار هنرمند تا حد زیادی انگیزه دادن و مخالفت کردن است

این کتاب مطالعه‌ای بینارشته‌ای در حیطه جامعه‌شناسی هنر و رابطه چندوجهی میان هنر و سیاست در آمریکا از نیمه دوم قرن بیستم و تحولات پس از جنگ جهانی دوم و مهم‌تر از همه تحول جنگ سرد است. اینکه چگونه هنر در نیمه قرن بیستم که بخش قابل‌توجهی از آن با مشارکت ایالات‌متحده توأم بود، توانست دست به بازتعریف مفهوم هنر و تااندازه‌ای پایان هنر بزند.پایان جنگ جهانی دوم‌آغاز فصل جدیدی در تاریخ امریکا و از مهم‌ترین تحولات آن اکسپرسیونیسم انتزاعی و حمایت هنری دولت از این هنر است. بحث اکسپرسیونیسم انتزاعی در دهه‌ی پنجاه مطرح‌ شد و دخالت دولت در مقوله‌ی هنر، مستقیما رابطه‌ی هنر و دولت را به سانسور سوق داد.هدف نهایی شیوه زیست اجتماعی هنر در یکی از شاخص‌ترین جوامع لیبرال دمکرات تلقی می‌شود که به بازتعریف مناسبات میان هنر و جامعه مبنی بر نظرات اندیشگران پست‌مدرن و تا حدی پساساختارگرا می‌پردازد.رابطه‌ی بین واقعیت اجتماعی و جامعه‌شناسی هنر موردبررسی قرار می‌گیرد.و سعی در پاسخ به این سؤال که کارکرد هنر در جامعه‌ای لیبرال_دموکرات چگونه است و چه نقش اجتماعی را در پیش می‌گیرد و همچنین مخاطرات پیش روی آن کدامند؟
1401/08/23 09:42
این%20برهه%20از%20تاریخ%20را%20ما%20ننوشتیم
یادداشت زینب مهدوی:

این برهه از تاریخ را ما ننوشتیم

اینجا سال‌هاست که ما هیچ سند تصویری، فرهنگی و هنری برای خودمان و آیندگان نداریم. فرزندانمان (نسل آینده) که تاریخ این خاک را مرور خواهند کرد یک جایی به هیچ می‌رسند، تهی از آنچه بر ما و پدران و مادرانمان گذشت، آنچه بر این آب و خاک گذشت و دائما از خود خواهند پرسید چرا؟ چطور؟ مگر می‌شود؟ این 88 میلیون نفر درون هیچستان زیسته‌اند...؟!
1401/08/22 12:25
عکس%20زن%20بی‌حجاب%20در%20راهپیمایی13%20آبان%20واقعی%20بود%20نه%20ساختگی
ناگفته های "آرشیده شاهنگی" از عکس جنجالی 13 آبان:

عکس زن بی‌حجاب در راهپیمایی13 آبان واقعی بود نه ساختگی

به تازگی در صفحات مجازی عکسی منتشر شده و دست به دست می‌شود که تصویر یک خانم بی‌حجاب در جمع خانم‌های محجبه در راهپیمایی روز 13 آبان است. مشابه چنین صحنه‌ای در سایر مراسم های عمومی قبلا هم بارها دیده شده اما این روزها به دلیل اعتراضات و حوادث اخیر، این عکس بیشتر دیده و واکنش‌های مختلفی نسبت به آن نشان داده شد.در لحظات اول این عکس خیلی مورد استقبال قرار گرفت و به سرعت دیده شد اما پس از مدتی برخی واکنش منفی نسبت به آن نشان دادند و اذعان کردند که این تصویر ساختگی و حکومتی است و نباید گول چنین عکس‌هایی را در وضعیت فعلی خورد. به منظور شفاف سازی موضوع با "آرشیده شاهنگی" عکاس این عکس گفتگو کردیم. شاهنگی از سال 1387 مشغول عکاسی خبری و در رسانه‌های مختلفی از جمله روزنامه همشهری،جام جم و خبرگزاری ایسنا و ایرنا همکاری داشته و در حال حاضر با خبرگزاری مهر همکاری دارد.
1401/08/16 13:14
آلفرد%20یعقوب%20زاده%20پلیس%20فرانسه%20به%20هیچ%20دلیلی%20عکاس%20و%20خبرنگار%20را%20دستگیر%20نمیکند
(11) عکاسان خبری کشورهای مختلف در اعتراضات چه می‌کنند؟

آلفرد یعقوب زاده: پلیس فرانسه به هیچ دلیلی عکاس و خبرنگار را دستگیر نمیکند

عکاسی کردن و عکاس باسابقه شدن را می‌توان به نوعی به فوتبالیست موفق شدن و بازی در زمین فوتبال تشبیه کرد همانطور که یک فوتبالیست باید بارها در زمین‌های مختلف بدود تا فوتبالیست خوبی شود یک عکاس هم باید در موقعیت‌های مختلف حاضر شود و عکس بگیرد تا یک عکاس موفق و باتجربه شود اگرچه به عنصر تجربه، خلاقیت هم باید اضافه کرد.
1401/08/10 19:56
استاد%20حقوق%20دانشگاه%20تهران%20جلوگیری%20پلیس%20از%20عکاسی%20در%20اعتراضات%20خیابانی%20«غیرقانونی»%20است
(10) قانون درباره مناقشه قدیمی نیروهای امنیتی و عکاسان خبری چه می‌گوید؟

استاد حقوق دانشگاه تهران: جلوگیری پلیس از عکاسی در اعتراضات خیابانی «غیرقانونی» است

در این روزها که اعتراضات و ناآرامی‌ها در بعضی از شهرهای کشور برپاست اگر کسی بخواهد از اتفاقاتی که در خیابان‌ها در حال رخ دادن است عکس و فیلم بگیرد تا این برهه تاریخی کشورمان را به تصویر بکشد یا با ترس و لرز و به اصطلاح دزدکی باید این کار را کند یا کلا عطای این کار را به لقایش می‌بخشد. فرقی هم نمی‌کند با موبایل بخواهی عکس وفیلم بگیری یا دوربین حرفه‌ای در هرحال اگر در حین عکس و فیلم گرفتن در تیررس نگاه نیروهای امنیتی باشی نه تنها همه ابزارهای عکاسی و فیلمبرداری‌ت ثبت و ضبط می‌شو بلکه خود فرد هم دستگیر و دچار یک سرنوشت نامعلوم می‌شود. این درحالیست که به گفته یک استاد حقوق، در هیچ جای قانون کشورمان نیامده که عکاسی و فیلمبرداری از حوادث اجتماعی ممنوع است. با محسن برهانی استاد حقوق دانشگاه تهران در خصوص ابعاد حقوقی عکاسی و فیلمبرداری از اعتراضات و ناآرامی‌هایا خیر گفتگو کردیم.
1401/08/09 11:23
با%20جملات%20کنایه%20آمیز%20نقد%20نکنیم
واکنش مرتضی نیکوبذل به جوابیه مهدی قاسمی

با جملات کنایه آمیز نقد نکنیم

نورفتو، مدتی ست که سلسله گفتگوهایی با عکاسان مطبوعاتی مختلف در خصوص بررسی دلایل عدم حضور عکاسان در اعتراضات اخیر انجام می‌دهد. خوشبختانه تعدادی از این گفتگوها موجب بحث و تضارب آراء میان عکاسان شده است. اولین گفتگویی که نورفتو با محوریت عدم حضور عکاسان در اعتراضات اخیر انجام داد با مهدی قاسمی بود. پس از این گفتگو، گفتگوی دیگری با مرتضی نیکوبذل، عکاس آزاد رویترز در ایران انجام شد که وی نقدهایی به سخنان قاسمی وارد کرد. قاسمی در پاسخ به این سوال و چند نقد دیگر نیکوبذل یادداشتی نگاشته و در اختیار سایت نورفتو قرار داد. مرتضی نیکوبذل نیز در پاسخ به مطالب مهدی قاسمی و رفع ابهامات مطالبی ارسال کرد که در ادامه این مطلب میخوانیم. امیدواریم با انتشار این گفتگوها مسیر گفت‌وگو و بحث میان عکاسان هموار و رایج شود.
1401/08/03 15:15
انجمن%20یعنی%20
واکنش مهدی قاسمی به نقدهای مرتضی نیکوبذل

انجمن یعنی "همه" عکاسان مطبوعاتی

نورفتو، مدتی ست که سلسله گفتگوهایی با عکاسان مطبوعاتی مختلف در خصوص بررسی دلایل عدم حضور عکاسان در اعتراضات اخیر انجام می‌دهد. خوشبختانه تعدادی از این گفتگوها موجب بحث و تضارب آراء میان عکاسان شده است. اولین گفتگویی که نورفتو با محوریت عدم حضور عکاسان در اعتراضات اخیر انجام داد با مهدی قاسمی بود. پس از این گفتگو، گفتگوی دیگری با مرتضی نیکوبذل، عکاس آزاد رویترز در ایران انجام شد که وی نقدهایی به سخنان قاسمی وارد کرد؛ از جمله اینکه در گفتگوی خود از قاسمی پرسیده بود که به عنوان فردی که عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی است برای بهبود شرایط چه کرده است؟ قاسمی در پاسخ به این سوال و چند نقد دیگر نیکوبذل یادداشتی نگاشته و در اختیار سایت نورفتو قرار داده است. امیدواریم با انتشار این گفتگوها مسیر گفت‌وگو و بحث میان عکاسان هموار و رایج شود.
1401/08/02 14:00
حاکمیت%20به%20رسانه%20حرفه%20ای%20اعتقادی%20ندارد
(9) چرا رسانه های داخلی عکس از حوادث اخیر ندارند؟ گفتگو با "روح الله وحدتی" دبیر عکس خبرگزاری ایسنا

حاکمیت به رسانه حرفه ای اعتقادی ندارد

روح الله وحدتی دبیر عکس خبرگزاری ایسنا و از عکاس های با تجربه رسانه است. او داور چندین جشنواره عکس مطبوعاتی بوده و از سالها پیش در جریان اتفاقات و رویدادهای کشور قرار داشته و از آنها عکاسی کرده است.با او درباره عدم حضور عکاسان خبرگزاری های رسمی کشورمان در اتفاقات این روزهای ایران گفتگو کردیم و اینکه چرا از روزهای اول که اعتراضات شروع شد، رسانه های کشورمان به این موضوع نپرداختند؟ چرا سرویس های عکس خبرگزاری ها از رویدادها گزارشی ندارند؟ چرا انعکاس رویدادها گلچین شده است؟ این گلچین شدن انعکاس اتفاقات به مدیران رسانه ارتباط دارد، به دبیران سرویس های عکس، عکاسان یا سیاست ها از جای دیگری هدایت میشود؟
1401/08/01 15:09